VI Одеська Бієнале Сучасного Мистецтва

23 серпня —15 жовтня 2019
Шановні друзі та колеги!

У зв'язку з виниклими проблемами щодо фінансування 6-ої Одеської бієнале сучасного мистецтва грантодавцями України і Бельгії, організатори прийняли рішення відмовитися від проведення заходу в 2019 році.

Висловлюємо подяку всім дружнім організаціям, що взяли участь у підготовці проекту в якості партнерів. Дякуємо всім колегам, які зацікавилися участю в бієнале й надіслали свої роботи на конкурс.

Немає жодних сумнівів у тому, що в майбутньому нас із вами чекає плідна співпраця й успішна реалізація спільних проектів у різних форматах.

З щирою повагою,
Семен Кантор



З 23 серпня по 15 жовтня 2019 року буде проведено 6-та Одеська бієнале сучасного мистецтва.

Організатором Одеської бієнале виступає Музей сучасного мистецтва Одеси. Комісар бієнале — Семен Кантор, директор Музею.
Тема бієнале — «Готель Одеса».
Куратор Основного проекту — Соня Дерм'янс (Бельгія).
Проект буде представлений на виставкових майданчиках музеїв, галерей і ВНЗів Одеси, а також у публічному просторі міста.
Крім виставкового проекту передбачається проведення великої Освітньої програми, що включає семінар кураторів «Європа базується на інтерпретації ‘Іншого’», панельні дискусії та інші події.

Організатори запрошують українських кураторів до участі в Бієнале-2019 зі спеціальними проектами, релевантними темі Основного проекту.
Пропозиції кураторських спеціальних проектів приймаються до 1 березня 2019 року за адресою:  msiodessa@gmail.com і будуть розглянуті куратором Основного проекту до 15 квітня 2019 р.

Інформацію про Одеську бієнале можна отримати тут:
http://odesa-biennale.org.ua
https://www.facebook.com/OdessaBiennaleofContemporaryArt/

Концепція бієнале:

6-а Одеська бієнале сучасного мистецтва
Тема – «Готель Одеса»
Куратор – Соня Дерм'янс
23 серпня – 15 жовтня 2019

Прикрашення часто розглядається як відображення недостатньої відповідності сучасному західному мистецтву, тож ми підійшли до питання з іншої сторони та використали це поняття як відсилку до самого середовища існування.

Ми розвиваємо цю концепцію в новій Одеській бієнале з певною ідеєю експографії, яка у французькій мові відсилає до практики експозиції як дискурсу. Ця виставка створює простір, який імітує обстановку дому, десакралізуючи його об'єкти та пропонуючи людям вільно торкатися та взаємодіяти з ними, розмірковуючи про середовище існування. Подібний підхід був представлений в експозиції, яку вперше організував Komplot в BOZAR (Брюссель, 2018 рік).

Як жити в просторі? Як бути, коли нашим помешканням, які можна розглядати як захисні оболонки тіла, загрожує війна або інші небезпечні ситуації? Та чому багато людей опиняються на вулиці? Ці проблеми стосуються всіх нас, і перед обличчям нерівності та несправедливості ми однаково почуваємося безпорадно, мучимося думками про втрату того, що побудували.

Середовище існування – декорована друга шкіра, яка стає місцем інтимності, творчості, спільного користування та гостинності. Місцем, яке ми можемо створити з нуля або адаптувати, використовуючи декоративні предмети, аби зробити його придатним для життя. Іншими словами, це все те, що оточує нас в житті, - робоче місце, школа, громадський простір, підприємства та зони відпочинку. Ми є героями цих просторів, зануреними в історію та засипаними шарами життя на кшталт археологічних об’єктів. Щодня ми живемо в просторах, якими володіємо, оточуючи себе меблями та нематеріальними речами, включаючи жести, слова та музику, та які інколи розділяємо з рослинами та домашніми тваринами.

Наш проект прослідковує еволюцію помешкань від одного покоління до іншого, починаючи з прикладу радянського житла в Ризі – простору, яке передбачалось для спільного користування людьми та для побудови відносин з природою, але в більшості своїй перетворилось у нереалізовану утопію, угрузлу в тоталітаризмі. Крім того, ми відкриваємо паралелі з обіцянкою кращого життя за капіталізму, що також наносить шкоду нашій людській природі та додає ноту до загальної байдужості до долі бездомних, безпаспортних, безробітних.
Проблиск надії, тим не менш, зберігається на виставці, яка представляє дерева як моделі вкоріненого та променистого життя. Від утопії групових помешкань або декорованих та поспіхом прикрашених домівок ми приходимо до лофту, де пустий простір є розкішшю, втіленням майже досконалої та доступної марності. Білий колір втілює власність, нематеріальність, відхід від реальності необхідного, а біла стіна – опора модернізму, - нині відправлена в комору застарілої історії сучасного мистецтва. Декоративний предмет царює в світі, повністю адаптований митцями, аматорами та відвідувачами.
Проект «Готель Одеса» демонструє вплив контексту на творчість митців та кураторів, що живуть в своїх країнах та подорожують Європою. Це також документальні практики, які говорять про ізольованість та, одночасно, зв’язок, мережу та дружбу.

Симптоматично, що якщо назва «Готель Одеса» відсилає до поняття гостинності та спільного буття, то ми, з частинкою чорного гумору, згадуємо про реальний готель «Одеса», що розташовується в пасажирському терміналі Одеського морського порту, – хмарочос, який врізається в архітектурний ансамбль Потьомкінських сходів та який не працює і простоює пустим з 2011 року.

В рамках проекту також пройде семінар під назвою «Європа заснована на інтерпретації Іншого», організований школою кураторства Komplot у співпраці з кураторами Маєю Рудовською (Латвія), Марією Арусоо (Естонія), Валентінасом Клімасаускасом (Литва), Стефааном Віллємсом (Бельгія). Девіз семінару: «Наш головний продукт – трансформація суспільства». Тренери, лектори та учасники будуть використовувати мистецтво кураторства як інструмент емансипації, створюючи розрив від того, що могло би асоціюватися із продуктивістською школою мистецтва.

Соня Дерм'янс (народилася в 1971 році в Бельгії) – куратор Одеської бієнале 2019 року. Вивчала історію мистецтва, виступає куратором, редактором, співзасновником та директором Komplot – кураторського колективу, створеного в Брюсселі в 2002 році, що займається контекстно-креативними практиками http://www.kmplt.be. Під псевдонімом Катрін Вертіж, Соня проводила широке дослідження спільних мистецьких практик в Бельгії періоду після 1968 року, включаючи проведення семінарів та створення двох документальних фільмів «Сумно в країні». В 2009 році Komplot заснував освітню програму «Публічна Школа Брюсселю», яка скоро стала «Школою кураторства Komplot». З 2011 по 2013 рік об’єднання випустили три номери журналу YEAR. У 2010-2015 роках Komplot розташовувався в переобладнаному складі, який призначався для виставок, резиденцій та студій. На сьогодні Komplot розвиває кочову практику в різних виставкових просторах Брюсселю та інших міст. В 2015 році Соня Дерм'янс відновила індивідуальну кураторську діяльність в проекті TRUST на Копенгагенському фестивалі мистецтв в залах Charlottenborg Kunsthal, Nikolaj Kunsthal, Gammel Strand, Overgaden, Den Frie та інших інституціях Копенгагену.